zondag 7 december 2014

Sociale media

Soms vraag ik me af hoe sociale media in ons leven geslopen is.
20 Jaar geleden had we er nog geen flauw benul van. Geen Twitter, geen Facebook, geen Youtube, geen smsen amper een gsm maar dan alleen voor te bellen.
Op dat vlak is er een revolutie doorgegaan maar "wat moeten we daar mee doen" ? vraag ik me soms af. Moet je dat voorbij laten gaan, moet je daar in mee gaan? Meer en meer mensen zie je met een smartphone rond lopen. Tijdens een etentje of andere activiteit wordt dat ding te pas en ontepas boven gehaald. Is dat een misdaad ? Geen oordeel, je merkt dat sociale regels veranderen.
Maar de vraag blijft vooral wat moet je daar mee ??? Het is het nieuwe sociale leven. Vroeger kwamen de mensen samen op straat, nu komen de mensen samen op de sociale media. De jeugd jongleert er mee alsof ze een boterham smeren maar vooral de oudere generaties blijven er moeite mee hebben, vooral de waarden en de normen en vooral omdat we het nog anders gekend hebben ook. Buiten op straat spelen is onder andere één van. Nu moet je proberen je kind buiten te duwen en te zeggen ga eens naar een vriendje. Oké, dit klinkt iets wat cliché maar daar zijn ze ook voor hè, ze komen van ergens.
Ik wil hier niet voor psycholoog of socioloog spelen, ik ben gewoon maar een mens die kijkt naar zijn omgeving en zichzelf. 
Voor mij betekent het, een creatief ei erin kwijt, op vele vlakken en dus lang leve sociale media !!
Soms zien we ook door het bos de bomen niet….dat is dan weer 'lang leve' de vluchtigheid en het razendsnelle tempo waar informatie wordt verstrekt. Soms weet ik amper wat ik twee dagen geleden gelezen heb maar soms ook weet je het leven van iemand -die je jarenlang later terug in IRL (in real life) ziet- weer van buiten. Je kan direct inpikken op de bestaande vriendschap. Toch top ?

Groetjes,

Zetelkat!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten